2025
Heike Wachter und Tilman Michaeli (2025): Analyzing teachers’ diagnostic and intervention processes in debugging using video vignettes. In: Informatics in Schools., Springer International Publishing.
2024
Veronika Solopova, Ralf Romeike, Michaela Gläser-Zikuda, Christoph Benzmüller, Tim Landgraf, Florian Hofmann, Jessica Schießl, Chengming Zhang, Lea Plößl und Sascha Witte (2024): AI-powered automatic feedback on reflective writing. In: Annual Conference of the European Teacher Education Network (ETEN) “Teacher Education – Connecting Glocal”, Otto-Friedrich-Universität, S. 1-13.
Tilman Michaeli, Sue Sentance und Nadine Bergner (2024): WiPSCE '24: Proceedings of the 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research, Association for Computing Machinery.
Marko Schmellenkamp, Dennis Stanglmair, Tilman Michaeli und Thomas Zeume (2024): Exploring Error Types in Formal Languages Among Students of Upper Secondary Education, S. 1–8.
Diedrich Wolter, Udo Frese und Tilman Michaeli (2024): Robotik. In: Künstliche Intelligenz für Lehrkräfte: Eine fachliche Einführung mit didaktischen Hinweisen, Springer Vieweg.
Tilman Michaeli, Emanuel Kitzelmann, Stefan Seegerer und Ralf Romeike (2024): Lernen aus Daten. In: Künstliche Intelligenz für Lehrkräfte: Eine fachliche Einführung mit didaktischen Hinweisen, Springer Vieweg.
Ulrich Furbach, Emanuel Kitzelmann, Tilman Michaeli und Ute Schmid (2024): Künstliche Intelligenz für Lehrkräfte: Eine fachliche Einführung mit didaktischen Hinweisen, Springer Vieweg.
Franz Jetzinger (2024): Evidence-based advancement of teaching AI in K-12: an action research approach. In: Proceedings of the 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research, Association for Computing Machinery.
Wunmin Jang, Hong Gao, Tilman Michaeli und Enkelejda Kasneci (2024): Exploring Communication Dynamics: Eye-tracking Analysis in Pair Programming of Computer Science Education. In: Proceedings of the 2024 Symposium on Eye Tracking Research and Applications, Association for Computing Machinery.
Jadga Hügle, Tilman Michaeli und Stefan Seegerer (2024): Exploring the World of AI: Experiences from a MOOC on Artificial Intelligence for a Broad Audience. In: 2024 IEEE 3rd German Education Conference (GECon), IEEE, S. 1-6.
Hanya Elhashemy, Harold Abelson und Tilman Michaeli (2024): Adapting Computational Skills for AI Integration. In: 2024 IEEE 36th International Conference on Software Engineering Education and Training (CSEE&T), IEEE, S. 1-5.
Viktoriya Olari, Till Zoppke, Martin Reger, Evgenia Samoilova, Martin Kandlhofer, Valentina Dagiene, Ulrike Lucke und Ralf Romeike (2024): Professional Development for Teachers in Artificial Intelligence and Data Literacy. In: Proceedings of IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education.
Viktoriya Olari und Ralf Romeike (2024): Data-related Practices for Creating Artificial Intelligence Systems in K-12. In: Proceedings of the 19th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Association for Computing Machinery.
Viktoriya Olari und Ralf Romeike (2024): Data-related Concepts for Artificial Intelligence Education in K-12. Computers and Education Open, S. 100196.
Kamilla Tenório und Ralf Romeike (2024): AI Competencies for non-computer science students in undergraduate education: Towards a competency framework. In: Proceedings of the 23rd Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Association for Computing Machinery.
Kamilla Tenório (2024): Teaching Artificial Intelligence for Non-computer Science Students in Undergraduate Education: A Competency Framework and an AI Course (Doctoral Consortium). In: Proceedings of the 23rd Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Association for Computing Machinery.
Tilman Michaeli (2024): Robot Karol: Eine Grabrede. Informatische Bildung in Schulen (IBiS) 1, Gesellschaft für Informatik.
Franz Jetzinger, Sven Baumer und Tilman Michaeli (2024): Artificial Intelligence in Compulsory K-12 Computer Science Classrooms: A Scalable Professional Development Offer for Computer Science Teachers. In: Proceedings of the 55th ACM Technical Symposium on Computer Science Education V. 1, Association for Computing Machinery.
Anna Hartl, Elena Starke, Angelina Voggenreiter, Doris Holzberger, Tilman Michaeli und Jürgen Pfeffer (2024): Empowering Digital Natives: InstaClone – a Novel Approach to Data Literacy Education in the Age of Social Media. In: Proceedings of the 55th ACM Technical Symposium on Computer Science Education V. 1, Association for Computing Machinery.
2023
Stefan Seegerer, Michaela Gläser-Zikuda, Florian Hofmann und Ralf Romeike (2023): KI-Technologieentwicklung und Bildung als miteinander in Beziehung stehende Aufgaben für die Lehrerbildung. In: INFORMATIK 2023 - Designing Futures: Zukünfte gestalten, Gesellschaft für Informatik e.V., S. 447–452.
Uwe Lorenz und Ralf Romeike (2023): AI-PACK – Ein Rahmen für KI-bezogene Digitalkompetenzen von Lehrkräften auf Basis von DPACK. In: Proceedings Hochschuldidaktik Informatik HDI, Gesellschaft für Informatik e.V..
Uwe Lorenz und Ralf Romeike (2023): AI-PACK – Eine Annäherung an den KI-bezogenen Bereich der Digitalkompetenz für Lehrkräfte mit dem DPACK-Modell, Gesellschaft für Informatik e.V., S. 437–438.
Uwe Lorenz (2023): Erhebung einer Selbsteinschätzung zu KI-Kompetenzen sowie zu genutzten KI-Funktionen und Fortbildungsinteressen von Lehrkräften. In: INFORMATIK 2023 - Designing Futures: Zukünfte gestalten, Gesellschaft für Informatik e.V., S. 445–446.
Uwe Lorenz und Ralf Romeike (2023): Iterative Data-driven Optimizing Behavior (IDOB): A Structural Model for Enhancing Machine Learning Education and Understanding Software 2.0 Production. In: Constructionism 2023: Building the Future of Constructionism conference proceedings.
Uwe Lorenz und Ralf Romeike (2023): What Is AI-PACK? – Outline of AI Competencies for Teaching with DPACK. In: Informatics in Schools. Beyond Bits and Bytes: Nurturing Informatics Intelligence in Education, Springer Nature Switzerland, S. 13–25.
Viktoriya Olari, Till Zoppke, Martin Reger, Evgenia Samoilova, Martin Kandlhofer, Anna Sarah Lieckfeld, Valentina Dagiene, Ulrike Lucke und Ralf Romeike (2023): Introduction of Artificial Intelligence Literacy and Data Literacy in Computer Science Teacher Education. In: 23rd Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Association for Computing Machinery.
Viktoriya Olari (2023): Data Literacy as a Fundamental Component of Artificial Intelligence Education in Schools (Doctoral Consortium). In: 23rd Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Association for Computing Machinery.
Kafai Y. Kahn K. Romeike R. Michaeli T. DiPaola D. Ali S. Williams R. Breazeal C. Castro F. Desportes K. Stager G. Kumar V. Bodon H. Worsley M. Lee V. Sarin P. Xie B. Wolf J. Sieh I. Dennison D. Garcia R. & Solomon C. Morales-Navarro (2023): Constructionist Approaches to Learning Artificial Intelligence/Machine Learning: Past, Present, and Future. In: Proceedings of Constructionism 2023.
Kafai Y. Brennan K. Haduong P. Venkatasubramanian Y. Michaeli T. Hennig H. Weintrop D. Tsan J. Franklin D. Jimenez Y. Elliott C. Schneider M. Bush J. Fields D. Recker M. Nixon J. Castro F. Desportes K. Smith C. Tissenbaum M. Bawankule A. Hopping D. Holbert N. Blikstein P. Correa I. Danzig B. Zikovitz D. & Berland M Morales-Navarro (2023): Productive Designs for Successful Failure: Constructionist Perspectives on Supporting Personally Meaningful and Culturally Empowered Learning and Teaching.. In: Proceedings of Constructionism 2023.
Fischer S. Filk T. Gutschank J. Gretzschel M. Heiszler F. Hellstern G. Michaeli T. Müller R. Oldenburg R. Passon O. Pospiech G. Scheid J. Seegerer S. van Waveren L. Woitzik A. Fackeldey (2023): Quantum Skills in der Lehrkräftebildung: 11 Empfehlungen an Bildungspolitik, Hochschulen und Zivilgesellschaft um Quantentechnologien in die Allgemeinbildung zu bringen. , Stifterverband & Heinz Nixdorf Stiftung, Essen.
Valentina Dagiene, Martin Kandlhofer, Vaida Masiulionyte-Dagiene, Viktoriya Olari und Ralf Romeike (2023): Promoting Artificial Intelligence and Data Literacy within Teacher Education. In: Proceedings of ISSEP 2023.
Till Zoppke, Viktoriya Olari und Ralf Romeike (2023): Sprachmodelle unplugged mit Grimms Märchen. In: INFOS 2023 - Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit, Gesellschaft für Informatik e.V., S. 431-432.
Andreas Grillenberger, Peer Stechert, Sandra Schulz und Tilman Michaeli (2023): Editorial. Informatische Bildung in Schulen (IBiS) 1, Gesellschaft für Informatik.
Verena Gutmann, Elena Starke und Tilman Michaeli (2023): Investigating Code Smells in K-12 Students' Programming Projects: Impact on Comprehensibility and Modifiability. In: Proceedings of ISSEP 2023.
Till Zoppke, Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2023): Individuelle Unterstützung beim Debuggen -- Video-Vignetten für die Lehrkräftebildung. In: INFOS 2023 - Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit, Gesellschaft für Informatik e.V., S. 441–442.
Elena Starke und Tilman Michaeli (2023): Towards Fostering Code Quality in K-12: Insights from a Literature Review. In: Proceedings of the 18th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research, Association for Computing Machinery.
Steffen Jaschke, Matthias Klusch, Daniel Krupka, Daniel Losch, Tilman Michaeli, Simone Opel, Ute Schmid, Richard Schwarz, Stefan Seegerer und Peer Stechert (2023): Positionspapier der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI): Künstliche Intelligenz in der Bildung, Gesellschaft für Informatik, Bonn.
Luisa Gebhardt, Marc Leinweber und Tilman Michaeli (2023): Investigating the Role of Computing Education for Informed Usage Decision-Making. In: Proceedings of the 18th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research, Association for Computing Machinery.
Sven Baumer, Franz Jetzinger und Tilman Michaeli (2023): Künstliche Intelligenz im verpflichtenden Informatikunterricht: Ein skalierbares Fortbildungsangebot für Informatikehrkräfte. In: INFORMATIK 2023, Workshop KI Bildung, Gesellschaft für Informatik, Bonn, S. 1-4.
Kamilla Tenório, Viktoriya Olari, Margarita Chikobava und Ralf Romeike (2023): Artificial Intelligence Literacy Research Field: A Bibliometric Analysis from 1989 to 2021. In: Proceedings of the 54th ACM Technical Symposium on Computer Science Education V. 1, Association for Computing Machinery, S. 1083–1089.
Elena Starke und Tilman Michaeli (2023): Softwarequalität im Informatikunterricht? Eine Auswertung nationaler und internationaler Curricula. In: INFOS 2023 – 20. GI-Fachtagung Informatik und Schule, Gesellschaft für Informatik, Bonn, S. 147-156.
Tilman Michaeli (2023): Die Henne und das Ei - Absolvent:innen im Lehramt Informatik 20 Jahre nach Einführung des Schulfaches in Bayern. In: INFOS 2023 – 20. GI-Fachtagung Informatik und Schule, Gesellschaft für Informatik, Bonn, S. 361-370.
Michael Engel und Tilman Michaeli (2023): Perspektiven nachqualifizierter Lehrkräfte auf ihren Informatik-Unterricht - Erfahrungen aus einer Weiterbildungsmaßnahme für bayerische Lehrkräfte. In: INFOS 2023 – 20. GI-Fachtagung Informatik und Schule, Gesellschaft für Informatik, Bonn, S. 351-360.
Heike Hennig und Tilman Michaeli (2023): Entwicklung eines Prozessmodells für Diagnose- und Intervention von Lehrkräften beim Debugging. In: INFOS 2023 – 20. GI-Fachtagung Informatik und Schule, Gesellschaft für Informatik, Bonn, S. 157-166.
Tilman Michaeli, Stefan Seegerer, Lennard Kerber und Ralf Romeike (2023): Data, Trees, and Forests – Decision Tree Learning in K-12 Education. In: Proceedings of the 3rd Teaching Machine Learning and Artificial Intelligence Workshop, PMLR.
Tilman Michaeli (2023): Computing Education in (the digital) Transformation. In: Proceedings of the "From Rechnerkunde to Digitalkunde - Talks on K-12 Computing Education Philosophy" workshop 2022, Paderborn, S. 34-37.
Tilman Michaeli, Ralf Romeike und Stefan Seegerer (2023): What students can learn about artificial intelligence - recommendations for K12 computing education. In: Proceedings of World Conference on Computers in Education, WCCE 2022.
Stefan Seegerer, Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2023): Foundations of Computer Science in General Teacher Education – Findings and Experiences from a Blended-Learning Course. In: Proceedings of World Conference on Computers in Education, WCCE 2022.
Enkelejda Kasneci, Kathrin Seßler, Stefan Küchemann, Maria Bannert, Daryna Dementieva, Frank Fischer, Urs Gasser, Georg Groh, Stephan Günnemann, Eyke Hüllermeier und others (2023): ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, Elsevier, S. 102274.
2022
Ralf Romeike und Stefan Seegerer (2022): Informatische Bildung in der digitalen Welt. In: Fachliche Bildung in der digitalen Welt. Digitalisierung, Big Data und KI im Forschungsfokus von 15 Fachdidaktiken, Waxmann, S. 207-233.
Uwe Lorenz und Ralf Romeike (2022): Addressing Challenges of Constructionist Modeling of Adaptive Systems. In: Proceedings of the 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Association for Computing Machinery.
Viktoriya Olari, Kamilla Tenório und Ralf Romeike (2022): Introducing Artificial Intelligence Literacy in Schools: A Review of Competence Areas, Pedagogical Approaches, Contexts and Formats. In: Proceedings of World Conference on Computers in Education, WCCE 2022.
Heike Hennig und Tilman Michaeli (2022): Investigating Teachers’ Diagnostic and Intervention Skills in Debugging. In: Proceedings of the 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Association for Computing Machinery.
Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2022): "I Now Feel that this is Unfair" A Case Study on the Effects of Professional Development for Debugging in the K-12 Classroom. In: Informatics in Schools. A Step Beyond Digital Education, Springer International Publishing, S. 78–89.
Frank Fischer, Elisabeth Bauer, Tina Seidel, Ralf Schmidmaier, Anika Radkowitsch, Birgit J Neuhaus, Sarah I Hofer, Daniel Sommerhoff, Stefan Ufer, Jochen Kuhn und others (2022): Representational scaffolding in digital simulations--learning professional practices in higher education. Information and Learning Sciences ahead-of-print, Emerald Publishing Limited.
2021
Stefan Seegerer, Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2021): Quantum Computing As a Topic in Computer Science Education. In: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Association for Computing Machinery.
Margarita Chikobava und Ralf Romeike (2021): Towards an Operationalization of AI Acceptance among Pre-Service Teachers. In: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Association for Computing Machinery.
Viktoriya Olari und Ralf Romeike (2021): Addressing AI and Data Literacy in Teacher Education: A Review of Existing Educational Frameworks. In: Proceedings of the The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, ACM.
Viktoriya Olari, Kostadin Cvejoski und Øyvind Eide (2021): Introduction to Machine Learning with Robots and Playful Learning. Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence 17, S. 15630-15639.
Stefan Seegerer, Tilman Michaeli, Andreas Woitzik und Ralf Romeike (2021): Reise in die Quantenzeit – Quanteninformatik erleben und verstehen. In: INFOS 2021 – 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, Gesellschaft für Informatik, Bonn.
Stefan Seegerer, Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2021): Informatische Grundlagen in der allgemeinen Lehrkräftebildung. In: INFOS 2021 – 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, Gesellschaft für Informatik, Bonn.
Ira Diethelm, Anatolij Fandrich, Tilman Michaeli, Nils Pancratz, Ralf Romeike und Stefan Seegerer (2021): Gemeinsam KI entdecken!. In: INFOS 2021 – 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, Gesellschaft für Informatik, Bonn.
Tilman Michaeli, Stefan Seegerer und Ralf Romeike (2021): Quanteninformatik als Thema und Aufgabengebiet informatischer Bildung. In: INFOS 2021 – 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, Gesellschaft für Informatik, Bonn.
Tilman Michaeli (2021): Debugging im Informatikunterricht (Phd-Thesis).
Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2021): Developing a Real World Escape Room for Assessing Preexisting Debugging Experience of K12 Students. In: 2021 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), S. 521-529.
Bernhard Koerber und Andreas Grillenberger (2021): Alltägliches im digitalen Zeitalter (Editorial). LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule 1, S. 3.
Andreas Grillenberger (2021): Big Data aus Perspektive der Informatikdidaktik. LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule 1, S. 18-24.
Andreas Grillenberger (2021): Twitterdaten analysieren mithilfe der blockbasierten Programmiersprache SNAP!. LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule 1, S. 54-60.
Andreas Grillenberger (2021): Datenflussorientierte Big-Data-Analyse mit Orange 3. LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule 1, S. 61-66.
Tilman Michaeli, Stefan Seegerer und Ralf Romeike (2021): Alexa, was ist eigentlich Künstliche Intelligenz? Einblicke in KI als Gegenstand und Methode fachdidaktischer Forschung. In: GFD Tagungsband 2020: Fachliche Bildung und digitale Transformation - Fachdidaktische Forschung und Diskurse, Universität Regensburg, S. 72-75.
Christian Albrecht, Stefan Seegerer, Volker Frederking, Jochen Koubek und Ralf Romeike (2021): Digitale Kompetenzen im Fach überfachlich fördern – Ein Blended
Learning-Kurs für das Unterrichten in der digitalen Welt. In: GFD Tagungsband 2020: Fachliche Bildung und digitale Transformation - Fachdidaktische Forschung und Diskurse, Universität Regensburg, S. 28-31.
2020
Mike Barkmin, Nadine Bergner, Leena Bröll, Johannes Huwer, Andreas Menne und Stefan Seegerer (2020): Informatik für alle!? – Informatische Bildung als Baustein in der Lehrkräftebildung, S. 99–120.
Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2020): Investigating Students’ Preexisting Debugging Traits: A Real World Escape Room Study. In: Koli Calling '20: Proceedings of the 20th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Association for Computing Machinery.
Stefan Seegerer, Tilman Michaeli und Jane Waite (2020): Collaboration in programming projects. Hello World 13, S. 60-61.
Tilman Michaeli, Stefan Seegerer und Sven Jatzlau (2020): Kein Hexenwerk – Ideen des maschinellen Lernens in Snap!. LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule, S. 76-80.
Lutz Hellmig und Ralf Romeike (2020): Nachdenken über KI: Was hat ein ,,Hype-Thema’’ im Informatikunterricht verloren? vs. Warum sich Informatikunterricht
mit neuen Themen auseinandersetzen muss. LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule, S. 32-36.
Stefan Seegerer, Tilman Michaeli, Annabel Lindner, Ralf Romeike und Bernhard Koerber (2020): EDITORIAL: Jetzt ist KI-Sommer!. LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule, S. 3.
Stefan Seegerer, Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2020): Investigating How Novices Use and Collaborate with a Version Control System for Block-Based Languages. In: LaTiCE2020: The Seventh International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering, Ho Chi Minh City.
Tilman Michaeli, Stefan Seegerer, Sven Jatzlau und Ralf Romeike (2020): Looking Beyond Supervised Classification and Image Recognition – Unsupervised Learning with Snap!. In: Constructionism 2020: Exploring, Testing and Extending our Understanding of Constructionism conference proceedings, Dublin.
Stefan Seegerer, Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2020): So lernen Maschinen. LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule, S. 25–29.
Annabel Lindner und Stefan Seegerer (2020): AI Unplugged – Künstliche Intelligenz ohne Computer unterrichten. LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule, S. 81-84.
Susanne Palmer Parreira, Sabine Martschinke und Ralf Romeike (2020): Informatische (Grund-)Bildung schon in der Grundschule? Erste Ergebnisse zu einer Evaluationsstudie.. In: Technische Bildung im Elementar- und Primarbereich (11), Klinkhardt.
Manuel Riel und Ralf Romeike (2020): Fundamental Concepts of 3D Turtle Geometry. In: Constructionism 2020: Exploring, Testing and Extending our Understanding of Constructionism conference proceedings, Dublin.
Ralf Romeike (2020): Warum sich Informatikunterricht mit neuen Themen auseinandersetzen muss. LOG IN - Informatische Bildung und Computer in der Schule 193/194.
2019
Johannes Magenheim und Ralf Romeike (2019): Informatikunterricht und Didaktik der Informatik, M. Rotgangel et al..
Sven Jatzlau, Tilman Michaeli, Stefan Seegerer und Ralf Romeike (2019): It’s not Magic After All - Machine Learning in Snap! using Reinforcement Learning. In: 2019 IEEE Blocks and Beyond Workshop (Blocks and Beyond), IEEE, Memphis, TN, USA.
Stefan Seegerer und Ralf Romeike (2019): Employing Computational Thinking in General Teacher Education. In: Proceedings of International Conference on Computational Thinking Education 2019, Publication of The Education University of Hong Kong, Hong Kong, S. 86-91.
Sven Jatzlau, Stefan Seegerer und Ralf Romeike (2019): The Five Million Piece Puzzle: Finding Answers in 500,000 Snap!-Projects.. In: 2019 IEEE Blocks and Beyond Workshop (Blocks and Beyond), IEEE, Memphis, TN, USA.
Stefan Seegerer, Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2019): commit -m "Smerge – an easy-to-use version control system for Snap!". In: Blocks and Beyond Local Proceedings, Memphis, TN.
Andreas Grillenberger (2019): Analysing Data Using Block-Based Programming. Hello World 11.
Andreas Grillenberger (2019): Fostering Data Literacy Competencies in School. Hello World 10.
Mareen Przybylla, Andreas Grillenberger und Andreas Schwill (2019): Networked Embedded Systems in the Physical Computing Project ``Smart City''. In: Local Proceedings of ISSEP 2019, University of Cyprus.
Andreas Grillenberger (2019): Von Datenmanagement zu Data Literacy: Grundlagen und Entwicklung eines Data-Literacy-Kompetenzmodells. In: Proceedings of UniDigital 2019.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2019): Vorstudie Hochschulübergreifende Konzepte zum Erwerb von 21st century skills am Beispiel von Data Literacy.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2019): Daten im Informatikunterricht: Schlüsselkonzepte des Datenmanagements als Grundlage für die Förderung von Datenkompetenzen im Unterricht.
Andreas Grillenberger (2019): Von Datenmanagement zu Data Literacy: Informatikdidaktische Aufarbeitung des Gegenstandsbereichs Daten für den allgemeinbildenden Schulunterricht (Phd-Thesis).
Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2019): Improving Debugging Skills in the Classroom: The Effects of Teaching a Systematic Debugging Process. In: Proceedings of the 14th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2019, Glasgow, Scotland, UK, October 23-25, 2019, ACM, S. 15:1–15:7.
Peter Brichzin, Petra Kastl und Ralf Romeike (2019): Agile Schule - Weiterentwicklung des Projektunterrichts in der Informatik und darüber hinaus (Workshop). In: Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund, Gesellschaft f\"ur Informatik, S. 374.
Stefan Seegerer, Annabel Lindner und Ralf Romeike (2019): AI Unplugged - Wir ziehen Künstlicher Intelligenz den Stecker. In: Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund, Gesellschaft f\"ur Informatik, S. 325–334.
Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2019): Debuggen im Unterricht - Ein systematisches Vorgehen macht den Unterschied. In: Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund, Gesellschaft f\"ur Informatik, S. 129–138.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2019): About Classes and Trees: Introducing Secondary School Students to Aspects of Data Mining. In: Informatics in Schools. New Ideas in School Informatics - 12th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2019, Larnaca, Cyprus, November 18-20, 2019, Proceedings, Springer, S. 147–158.
Annabel Lindner, Stefan Seegerer und Ralf Romeike (2019): Unplugged Activities in the Context of AI. In: Informatics in Schools. New Ideas in School Informatics - 12th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2019, Larnaca, Cyprus, November 18-20, 2019, Proceedings, Springer, S. 123–135.
Ralf Romeike (2019): The Role of Computer Science Education for Understanding and Shaping the Digital Society. In: Sustainable ICT, Education and Learning - IFIP WG 3.4 International Conference, SUZA 2019, Zanzibar, Tanzania, April 25-27, 2019, Revised Selected Papers, Springer, S. 167–176.
Stefan Seegerer, Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2019): Informatik für alle - Eine Analyse von Argumenten und Argumentationsschemata f\ür das Schulfach Informatik. In: INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik - Informatik f\ür Gesellschaft, 23.-26.9.2019, Kassel, Deutschland, GI, S. 617–630.
Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2019): Current Status and Perspectives of Debugging in the K12 Classroom: A Qualitative Study. In: IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON 2019, Dubai, United Arab Emirates, April 8-11, 2019, IEEE, S. 1030–1038.
Peter Brichzin, Petra Kastl und Ralf Romeike (2019): Agile Schule: Methoden für den Projektunterricht in der Informatik und darüber hinaus, hep verlag.
Stefan Seegerer, Christian Albrecht und Ralf Romeike (2019): Digi4All – Kompetenzen für das Unterrichten in einer digitalisierten Welt. In: Workshop: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung #la-digital2019, Essen, S. 107-108.
2018
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2018): Impact of Physical Computing on Learner Motivation. In: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling '18), ACM New York, NY, USA.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2018): Empowering learners with tools in CS education: Physical computing in secondary schools. it - Information Technology 2, S. 91–101.
Tilman Michaeli, Stefan Seegerer und Ralf Romeike (2018): Enabling Collaboration and Tinkering: A Version Control System for Block-based Languages. In: Constructionism 2018: Constructionism, Computational Thinking and Educational Innovation: conference proceedings, Vilnius, S. 405-414.
Stefan Seegerer und Ralf Romeike (2018): Was jeder über Informatik lernen sollte – Eine Analyse von Hochschulkursen für Studierende anderer Fachrichtungen. In: Commentarii informaticae didacticae (CID) – 8. Fachtagung des GI-Fachbereichs Informatik und Ausbildung/Didaktik der Informatik ; 12.-13. September 2018 an der Goethe-Universität Frankfurt am Main, Universitätsverlag Potsdam, Frankfurt, S. 13-28.
Stefan Seegerer und Ralf Romeike (2018): Computer Science As a Fundamental Competence for Teachers in Other Disciplines. In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, ACM, S. 29:1–29:2.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2018): Developing a Theoretically Founded Data Literacy Competency Model. In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, ACM, S. 9:1–9:10.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2018): Data Literacy und das Modell der Schlüsselkonzepte des Datenmanagements, S. 10–13.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2018): Datenmanagement als Thema für den Informatikunterricht. LOG IN 187/188, S. 44–52.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2018): Was ist Data Science? Ermittlung der informatischen Inhalte durch Analyse von Studienangeboten. In: Hochschuldidaktik der Informatik HDI 2018, S. 119–134.
Petra Kastl und Ralf Romeike (2018): Agile projects to foster cooperative learning in heterogeneous classes. In: Global Engineering Education Conference (EDUCON), 2018 IEEE, S. 1182–1191.
Stefan Seegerer und Ralf Romeike (2018): Goals, Topics and Tools of Computer Science for All University or College Courses. In: SIGCSE '18 Proceedings of the 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education.
Sven Jatzlau und Ralf Romeike (2018): New Teaching Strategies for New Concepts -- What is Different with Block-based Programming?. In: SIGCSE '18 Proceedings of the 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education.
Sven Jatzlau und Ralf Romeike (2018): Toward Teaching Strategies for Block-based Languages: Possibilities, Challenges, and Experiences. In: SIGCSE '18 Proceedings of the 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2018): What Teachers and Students Know about Data Management. In: Tomorrow's learning: Involving everyone - Learning with and about technologies and computing.
Philipp Straube, Martin Brämer, Hilde Köster und Ralf Romeike (2018): Eine digitale Perspektive für den Sachunterricht? Fachdidaktische Überlegungen und Implikationen. In: www.widerstreit-sachunterricht.de.
Nadine Bergner, Hilde Köster, Johannes Magenheim, Kathrin Müller, Ralf Romeike, Ulrik Schroeder und Carsten Schulte (2018): Frühe informatische Bildung – Ziele und Gelingensbedingungen für den Elementar- und Primarbereich. In: Wissenschaftliche Untersuchungen zur Arbeit der Stiftung „Haus der kleinen Forscher“, Verlag Barbara Budrich.
2017
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2017): Settings and Contexts for Physical Computing in CS Classes. In: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education, ACM New York, NY, USA, S. 109–110.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2017): Social Demands in Ubiquitous Computing: Contexts for Tomorrow's Learning. In: Tomorrow's Learning: Involving Everyone. Learning with and about Technologies and Computing, Springer, S. 453–462.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2017): The Nature of Physical Computing in Schools: Findings from Three Years of Practical Experience. In: Proceedings of the 17th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, ACM, S. 98–107.
Mareen Przybylla, Finn Henning, Carla Schreiber und Ralf Romeike (2017): Teachers' Expectations and Experience in Physical Computing. In: International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, Springer, Cham, S. 49–61.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2017): Von Eingebetteten Systemen zu Physical Computing: Grundlagen für Informatikunterricht in der digitalen Welt. In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, Gesellschaft f"ur Informatik, S. 257–266.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2017): Real-Time Data Analyses in Secondary Schools Using a Block-Based Programming Language. In: Informatics in Schools: Focus on Learning Programming.
Oliver Krisch, Petra Kastl und Ralf Romeike (2017): 3D-Druck als Motivation für die Einf\ührung in die Programmierung in der Realschule. In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, S. 301–310.
Petra Kastl, Oliver Krisch und Ralf Romeike (2017): 3D Printing as Medium for Motivation and Creativity in Computer Science Lessons. In: Informatics in Schools: Focus on Learning Programming.
Tilman Michaeli und Ralf Romeike (2017): Addressing Teaching Practices Regarding Software Quality: Testing and Debugging in the Classroom. In: Proceedings of the 12th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, S. 105–106.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2017): Empirische Ermittlung der Schlüsselkonzepte des Fachgebiets Datenmanagement. In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, S. 157–166.
Sven Jatzlau und Ralf Romeike (2017): Herausforderungen durch neue Programmierkonzepte in blockbasierten Programmiersprachen. In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, S. 384–393.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2017): Key concepts of data management: an empirical approach. In: Proceedings of the 17th Koli Calling Conference on Computing Education Research, S. 30–39.
Ralf Romeike (2017): Wie informatische Bildung hilft, die digitale Gesellschaft zu verstehen und mitzugestalten. Software takes command. Herausforderungen der „Datafizierung" für die Medienpädagogik in Theorie und Praxis, M\ünchen: kopaed, S. 105–118.
Nadine Bergner, Hilde Köster, Johannes Magenheim, Kathrin Müller, Ralf Romeike, Ulrik Schroeder und Carsten Schulte (2017): Zieldimensionen für fr\ühe informatische Bildung im Kindergarten und in der Grundschule. In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, Proceedings der 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2017, 13.-15. September 2017, Oldenburg, S. 53–62.
2016
Mareen Przybylla, Patrick Israel, Julia Streichert und Ralf Romeike (2016): Bridging Motivation Gaps with Physical Computing in CS Education. In: International Conference on Informatics in Schools. ISSEP 2016. October 13 -- 15, Münster, Germany. Proceedings, S. 53.
Andreas Grillenberger (2016): Bringing the Innovations in Data Management to Secondary CS Education. In: ICER '16 Proceedings of the 2016 ACM Conference on International Computing Education Research, S. 267–268.
Andreas Grillenberger, Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2016): Bringing CS Innovations to the Classroom Using the Model of Educational Reconstruction. In: Proceedings of 9th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2016, S. 31–39.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2016): Analyzing Twitter Data using Snap!. In: Proceedings of Constructionism 2016, S. 343–344.
Isabelle Heinisch, Ralf Romeike und Klaus-Peter Eichler (2016): Outcome-orientierte Neuausrichtung der Hochschullehre für das Fach Mathematik, S. 261–275.
Petra Kastl, Ulrich Kiesmüller und Ralf Romeike (2016): Starting out with Projects: Experiences with Agile Software Development in High Schools. In: WiPSCE '16 Proceedings of the 11th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, S. 60–65.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2016): Teaching Computer Science Teachers: A Constructionist Approach to Professional Training on Physical Computing. In: Constructionism in Action, S. 265–274.
2015
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2015): Datenmanagement: Grundlagen und Ideen für den Informatikunterricht.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2015): Analyzing the Twitter Data Stream Using the Snap! Learning Environment. In: ISSEP 2015.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2015): Big-Data-Analyse im Informatikunterricht mit Datenstromsystemen: Ein Unterrichtsbeispiel. In: INFOS 2015: Informatik allgemeinbildend begreifen, S. 135–144.
Bettina Berendt, Gebhard Dettmer, Bernhard Esslinger, Andreas Gramm, Andreas Grillenberger, Alexander Hug und Helmut Witten (2015): Datenschutz im 21. Jahrhundert - Ist Schutz der Privatsphäre (noch) möglich?. In: INFOS 2015: Informatik allgemeinbildend begreifen, S. 33–42.
Lennard Kerber, Petra Kastl und Ralf Romeike (2015): Agiler Informatikunterricht als Anfangsunterricht. In: INFOS 2015: Informatik allgemeinbildend begreifen, S. 211–218.
Petra Kastl, Silva März und Ralf Romeike (2015): Agile Softwareentwicklung im Informatikunterricht -- Ein Best-Practice-Beispiel am Spiel "Pengu". In: INFOS 2015: Informatik allgemeinbildend begreifen, S. 191–200.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2015): Big Data im Informatikunterricht: Motivation und Umsetzung. In: INFOS 2015: Informatik allgemeinbildend begreifen, S. 125–134.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2015): Bringing the Innovations in Data Management to CS Education: an Educational Reconstruction Approach. In: Proceedings of the 10th Workshop in Primary and Secondary Computing Education.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2015): Concept-Maps als Mittel zur Visualisierung des Lernzuwachses in einem Physical-Computing-Projekt. In: INFOS 2015: Informatik allgemeinbildend begreifen, S. 247–256.
Leonore Dietrich, Andreas Gramm, Petra Kastl und Ralf Romeike (2015): Ein Bild vom Wesen der Softwareentwicklung: Erfahrungen aus zwei agilen Projekten. In: INFOS 2015: Informatik allgemeinbildend begreifen, S. 83–92.
Petra Kastl und Ralf Romeike (2015): Entwicklung eines agilen Frameworks für Projektunterricht mit Design-Based Research. In: INFOS 2015: Informatik allgemeinbildend begreifen, S. 201–210.
Ulrich Kiesmüller, Petra Kastl und Ralf Romeike (2015): Ganzjähriger Projektunterricht mit einem agilen Framework. In: INFOS 2015: Informatik allgemeinbildend begreifen, S. 219–228.
Petra Kastl und Ralf Romeike (2015): "Now they just start working, and organize themselves" First Results of Introducing Agile Practices in Lessons. In: Proceedings of the Workshop in Primary and Secondary Computing Education, S. 25–28.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2015): Schlüsselkompetenzen im Umgang mit Daten: Ein Thema f\ür den Informatikunterricht. In: INFOS 2015: Informatik allgemeinbildend begreifen, S. 319–323.
2014
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2014): A Comparison of the Field Data Management and its Representation in Secondary CS Curricula. In: Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education.
Andreas Grillenberger (2014): Big Data -- Big Challenges -- Big Chances: Datenmanagement in den Informatikunterricht!. In: Informatiktage 2014: Big (Data) is beautiful, S. 41–44.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2014): Big Data -- Challenges for Computer Science Education. In: Informatics in Schools. Teaching and Learning Perspectives, S. 29–40.
Andreas Grillenberger (2014): Big Data and Data Management: A Topic for Secondary Computing Education. In: Proceedings of the tenth annual conference on International computing education research.
Ralf Romeike (2014): Aufgaben zum kreativen Lernen. LOG IN Zeitschrift für informatische Bildung und Computer in der Schule 176/177, S. 107–110.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2014): Data Management: More Than a Matter of CS. In: Local Proceedings of the 7th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives, S. 123–124.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2014): Key Competences with Physical Computing. In: KEYCIT 2014 -- Key Competencies in Informatics and ICT.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2014): Overcoming Issues with Students' Perceptions of Informatics in Everyday Life and Education with Physical Computing - Suggestions for the Enrichment of Computer Science Classes. In: Proceedings of the 7th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives, S. 9–20.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2014): Physical Computing and its Scope - Towards a constructionist Computer Science Curriculum with Physical Computing. In: Constructionism and Creativity. Proceedings of the 3rd International Constructionism Conference 2014, S. 278–288.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2014): Physical computing in computer science education. In: WiPSCE '14 Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, S. 136–137.
Andreas Grillenberger und Ralf Romeike (2014): Teaching Data Management: Key Competencies and Opportunities. In: KEYCIT 2014 -- Key Competencies in Informatics and ICT.
Petra Kastl und Ralf Romeike (2014): Towards agile practices in CS secondary education with a design based research approach. In: Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, S. 130–131.
Ralf Romeike (2014): Wie Kinder und Jugendliche lernen, die digitale Gesellschaft mitzugestalten.
2013
Anja Ufert, Andreas Grillenberger und Torsten Brinda (2013): eledSQL - Entwicklung und Erprobung einer webbasierten Lernumgebung für Datenbanken und SQL. In: DeLFI 2013 - Die 11. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), S. 167–178.
Ralf Romeike und Timo Göttel (2013): Agile Projects in High School Computing Education - Emphasizing a Learners Perspective. In: Grand Challenges in Primary and Secondary Computing Education, S. 48–57.
Timo Göttel und Ralf Romeike (2013): Agiler Projektunterricht in der Schulinformatik. In: 15. GI Fachtagung Informatik und Schule, Praxisband, S. 151–158.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2013): Physical Computing im Informatikunterricht. In: INFOS 2013: Informatik erweitert Horizonte, S. 137–146.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2013): Physical Computing mit „My Interactive Garden``. In: 15. GI Fachtagung Informatik und Schule. Praxisband, S. 87–91.
Michael E. Caspersen, Maria Knobelsdorf und Ralf Romeike (2013): Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, ACM.
Ralf Romeike (2013): Smart und Reich durch App-Entwicklung. Programmieren in der Sekundarstufe mit App Inventor für Android Smartphones. In: 15. GI Fachtagung Informatik und Schule. Praxisband, S. 197–205.
2012
Andreas Grillenberger und Torsten Brinda (2012): eledSQL: a new web-based learning environment for teaching databases and SQL at secondary school level. In: Grand Challenges in Primary and Secondary Computing Education, S. 101–104.
Andreas Grillenberger (2012): Entwurf und Implementierung einer Lernumgebung für den Informatikunterricht zur Unterrichtssequenz Datenbanksysteme.
Ralf Romeike und Klaus-Peter Eichler (2012): Forschendes Lernen mit Apps für Smartphones und Tablets - Studentische Forschungspartnerschaften im Lehramtsstudium Informatik/Mathematik. In: Die 10. e-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V., S. 279–290.
Maria Knobelsdorf und Ralf Romeike (2012): Grand Challenges in Primary and Secondary Computing Education, ACM.
Mareen Przybylla und Ralf Romeike (2012): My Interactive Garden - A Constructionist Approach to Creative Learning with Interactive Installations in Computing Education. In: Constructionism: Theory, Practice and Impact, S. 395–404.
Isabelle Heinisch und Ralf Romeike (2012): Outcome-orientierte Neuausrichtung in der Hochschullehre Informatik -- Konzeption, Umsetzung und Erfahrungen. In: HDI 2012 -- Informatik für eine nachhaltige Zukunft, S. 9–20.
2011
Ralf Romeike (2011): Creativity in Computer Science Education - Eleven Findings. In: ISSEP 2011 Proceedings of Selected Papers, S. 30–40.
Ralf Romeike (2011): Informatiktools - Gestaltung einer Plattform für Werkzeuge f\ür den Informatikunterricht. In: Informatik in Bildung und Beruf, S. 87–96.
Ralf Romeike (2011): Kreativität im Informatikunterricht. In: Didaktik der Informatik, Spektrum Akademischer Verlag, S. 355–376.
Ralf Romeike und D. Reichert (2011): PicoCrickets als Zugang zur Informatik in der Grundschule. In: Informatik in Bildung und Beruf, S. 177–186.
2010
Ralf Romeike (2010): "Das bessere Werkzeug" - Anmerkungen zur Diskussion Etoys vs Scratch. LOG IN Zeitschrift für informatische Bildung und Computer in der Schule.
Ralf Romeike (2010): Output statt Input - Zur Kompetenzformulierung in der Hochschullehre Informatik. In: Tagungsband der 4. Fachtagung zur "Hochschuldidaktik Informatik", S. 35–46.
Ralf Romeike (2010): Scratch2Greenfoot - Eine kreative Einführung in die Programmierung mit Scratch und Greenfoot. In: Didaktik der Informatik - Möglichkeiten empirischer Forschungmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik, S. 69–80.
Ralf Romeike und A. Schwill (2010): The development of a regional CS competition. In: Proceedings of the 4th conference on Informatics in Secondary Schools ISSEP, S. 106–116.
2009
Ralf Romeike und M. Wollenwerber (2009): Katzenfreunde in Bochum. LOG IN Zeitschrift für informatische Bildung und Computer in der Schule.
Ralf Romeike (2009): Softwaretools für kreatives Lernen im Informatikunterricht. In: Zukunft braucht Herkunft, 25 Jahre "INFOS -- Informatik und Schule", S. 255–266.
2008
Ralf Romeike (2008): Bildungsstandards kreativ erreichen - ein Unterrichtskonzept für die Sekundarstufe I. In: Didaktik der Informatik - Aktuelle Forschungsergebnisse, S. 155–156.
Maria Knobelsdorf und Ralf Romeike (2008): Creativity as a Pathway to Computer Science. In: Proceedings of the 13th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, S. 286–290.
Ralf Romeike (2008): Sichtweisen einer kreativen Informatik. In: Didaktik der Informatik - Aktuelle Forschungsergebnisse, S. 129–138.
Ralf Romeike (2008): Student Teachers' Beliefs about Creativity in Computer Science. In: Proceedings of Joint Open and Working IFIP conference of "ICT and Learning for the Net Generation", S. 1–10.
Ralf Romeike (2008): The Contribution of Computer Science Education in a Creative Society. In: IFIP International Federation for Information Processing, S. 237–244.
Ralf Romeike (2008): Towards Students' Motivation and Interest: Teaching Tips for Applying Creativity. In: Proceedings of the 8th International Conference Computing Education Research, S. 113–114.
Ralf Romeike (2008): What's My Challenge? The Forgotten Part of Problem Solving in Computer Science Education. In: Proceedings of the 3rd international conference on Informatics in Secondary Schools - Evolution and Perspectives: Informatics Education - Supporting Computational Thinking, S. 122–133.
2007
Ralf Romeike (2007): Animationen und Spiele gestalten - Ein kreativer Einstieg in die Informatik. LOG IN Zeitschrift für informatische Bildung und Computer in der Schule.
Ralf Romeike (2007): Applying Creativity in CS High School Education - Criteria, Teaching Example and Evaluation. In: Proceedings of the Seventh Baltic Sea Conference on Computing Education Research, S. 87–96.
Ralf Romeike (2007): Kriterien kreativen Informatikunterrichts. In: Didaktik der Informatik in Theorie und Praxis, S. 57–68.
Ralf Romeike (2007): Three Drivers for Creativity in Computer Science Education. In: Proceedings of the IFIP-Conference on "Informatics, Mathematics and ICT: A golden triangle", S. 48–51.
2006
L. Kohl und Ralf Romeike (2006): Aktueller Stand der Objektorientierung bei Informatiklehrerinnen und -lehrern. In: HDI2006 - 2. GI-Fachtagung zur "Hochschuldidaktik Informatik", S. 63–76.
Ralf Romeike (2006): Creative Students - What Can We Learn from Them for Teaching Computer Science. In: Proceedings of the 6th Baltic Sea Conference on Computing Education Research, S. 99–100.
Ralf Romeike und A. Schwill (2006): Das Studium könnte zu schwierig für mich sein - Zwischenergebnisse einer Langzeitbefragung zur Studienwahl Informatik. In: HDI2006 - 2. GI-Fachtagung zur "Hochschuldidaktik Informatik", S. 37–49.